1. Vad innebär det att vara kassör?
Att vara kassör innebär att man är ansvarig för föreningens ekonomi samt redovisning och att man får ingå avtal för föreningens räkning.
Kåren har bara en kassör, den utses av styrelsen på det årliga konstituerande mötet.

2. Vart ska jag förvara pengar? En låda? På banken? På sparkonto?
Man får förvalta pengarna hur man vill, när pengarna betalats ut till personens konto så finns inga krav på att separera sina egna pengar från terminsbidraget. Kravet som finns är att man ska kunna redovisa vad pengarna gått till. Däremot finns det många som öppnar ett separat konto på sin bank för att slippa ha koll på exakt hur många kronor som finns kvar i lagkassan. Det finns inga regler, man kan ha det i kontanter också, men tappar man bort dom får man ersätta dom med egna pengar.

3. Hur får min avdelning pengar? Terminsvis?
Varje avdelning får ett avdelningsbidrag terminsvis som ska gå till scoutverksamhet, överskottet ska betalas tillbaka till scoutkåren.
För att få avdelningsbidraget utbetalat krävs att man fyller i en blankett och mailar till kassor@uv.ssf.scout.se

4. Vad innebär det att äska pengar och hur gör man det?
Styrelsen kan bevilja pengar till vilket ändamål som helst egentligen, för att få pengar får man äska pengar från styrelsen genom att skicka in en skrivelse till styrelsen@uv.ssf.scout.se, sen får styrelsen ta ställning till om kåren ska bistå med delar eller hela kostnaden, eller avslå ansökan.

5. Vad ska jag göra med mina kvitton?
Det beror på vilka kvitton, är det kvitton som ska ersättas så ska de fotas/scannas och skickas till kassör för utbetalning. Är det kvitton som används för terminsbidraget så ska de förvaras hos dig i 7 år eller scannas och skickas in till kassor@vasbyscout.se, där får man välja själv vilket alternativ man vill köra på när man fyller i blanketten för terminsbidraget.

6. Kan man få ersättning för vissa utlägg? Hur går man till vida då?
Vi budgeterar varje år för vissa kårgemensamma kostnader som t.ex. material till söljor eller nya sågar, yxor, tält & skrivarpapper. Men även aktiviteter som planeringshelg & kårstämma.
För att få ersättning för utlägg om man t.ex. lagt ut pengar för mat vid planeringshelgen, så skickar man in en blankett med bifogade kvitton till kassor@uv.ssf.scout.se
För att vara säker på att man faktiskt håller sig inom vår budget så är det bra och kolla med någon i styrelsen att inköpet faktiskt är godkänt.
Rent juridiskt kan endast Ordföranden eller Kassören som är firmatecknare inköpa eller ingå avtal för kårens räkning.

7. Vilka bidrag ska och kan man söka?
För att scouting ska vara för alla så kan föreningen kan stötta enskilda medlemmar som pga personliga anledningar inte har råd att betala medlemsavgiften, men även genom att tillhandahålla utrustning om en medlem inte skulle ha råd med det.
Eftersom det är en känslig fråga så är det något som inte alla vågar fråga om, men vi uppmuntrar alltid våra ledare att hålla öron öppna och höra av sig till medlemmar om de misstänker att det skulle kunna vara så.
Utöver det så har kåren tidigare haft en informell policy att vi sponsrar arrangemang med 10% av kostnaden om arrangemanget kostar mer än 3000 kr, ett sådant bidrag kräver en motprestation från kårmedlemmen.
Det kan t.ex. vara en skildring i text som vi kan inkludera i vår årliga verksamhetsplan. Ofta består det av någon sorts dokumentation av själva arrangemanget man åkt på.

8. Hur får scoutkåren pengar?
Scoutkåren från främst pengar från 3 intäktskällor
  • offentliga medel
  • medlemsavgifter
  • samt försäljningsaktiviteter.
Offentliga medel består av ett bidrag från kommunen (fritidsbidrag), ett från staten samt så får vi ersättning för hobbymaterial från statliga census.
Försäljningsaktiviteterna har tidigare varit t.ex. loppis, majblommeförsäljning eller fikaförsäljning vid vikingamarknaden.

9. Behöver jag redovisa ekonomin i slutet av året?
Det beror på vilken roll du har i kåren. Du behöver inte redovisa hur ni använt terminsbidraget om du varit ansvarig för det under terminen.
Däremot behöver du skicka in alla dina kvitton som inte gäller terminsbidraget utan något annat utlägg före årsskiftet.

10. Är det någon som kollar vad terminsbidraget går till?
Vi gör ingen kontroll idag, men både kåren och skatteverket kan vilja se alla kvitton för hur terminsbidragen använts 7 år bakåt.
Det ska den som fått det utbetalt kunna uppvisa då, om man väljer att maila in kvittona till kassor@uv.ssf.scout.se samt betala tillbaka eventuellt överskott av terminsbidraget, så tar kåren över det ansvaret och du som mottagit terminsbidraget behöver inte spara kvitton i 7 år. Kan man inte uppvisa det så blir man upptaxerad från skatteverket.

11. Vilka regler gäller kring användandet av pengarna, får dem investeras i aktier eller delas ut som lön t.ex?
Nej det finns inga regler, över tid så har scouting inneburit olika saker för olika människor, vi definierar inte vad scoutverksamhet är, däremot ska det göras gemensamt och med andra medlemmar. Det kan vara bio, fikabröd, vattenpistoler, utklädnader eller brädspel.
Men man bör inte köpa aktier för pengarna för då är det kårens aktier och inte ens egna :). Däremot kan man köpa böcker som handlar om aktiehandel om det nu är ett intresse som hela laget delar.
Vi har kallat den som får terminsbidraget för avdelningskassör men det är bättre och använda en annan benämning då kassör är en post i styrelsen.